Tuesday 22 December 2015

How university in Scotland changed me (CZ/EN)

Z poslední 4 měsíce jsem na sobě pocítila jisté změny co se týčou mého studia ve Skotsku

  • Dokážu uvařit rýži bez rýžovaru. Protože jsem rozmazlená z domova.
  • V životě jsem neviděla tolik různých druhů plísní. A vůbec náš byt je spíše takový biologický experiment. Vážně, spolubydlící si po třech měsících vzpomněla, že si udělala kafe na začátku školního roku a bylo modré. 
  • Doma by mě skoro ani nenapadlo jíst po osmé hodině večerní, tady přijedu z práce v půl 12 v noci a v 1 ráno mám fish and chips nebo krevetový sendvič s majonézou v 5 ráno. 
  • Chytla jsem se takového toho britského "sorry" za všechno. Někdo do mě omylem vrazí, já se omluvím.
  • Přistoupila jsem na to postavit vánoční stromeček 1. prosince. Vlastně mi naprosto vyhovuje jak jsou tady všichni posedlí Vánocema. Teda jen v prosinci, maximálně poslední týden listopadu. 
  • To, že se ze mě stal úklidový maniak, už jsem zmiňovala v předchozích příspěvcích, ale furt to trvá.
  • Deštník tady je opravdu zbytečný, ať žijí kapuce.
Tohle je takový pidi-seznam poznatků, ale na závěr, po čtyřech měsících jsem odletěla na Vánoce zpátky domů a v letadle jsem si uvědomila jak vlastně šťastná jsem. Mám rodinu v Čechách a teď už i ve Skotsku, protože Andrewa rodina mě přijala strašně hezky, nadechla jsem se takové té skotské rodinné vánoční atmosféry, ve škole jsem udělala většinu esejí a prezentací už a získala jsem takový motivační boost od mé lektorky při konzultaci ohledně psaní pro média. Práci mám, né že bych byla nějak šíleně za vodou s penězi, ale nějak to teď není moje hlavní priorita. Vždyť co dalšího bych si přála? Světový mír leda tak.

In the past 4 months I've noticed some changes in my behaviour thanks to living in Scotland.
  • I can cook rice without a rice cooker. Because I was terribily spoilt from home.
  • I've never seen so many different types of mould. And in general our flat is more like a massive biology (and social) experiment. Really though, my flatmade forgot that she made coffee at the start of the term and after 3 months it was blue.
  • Back home I couldn't even imagine eating after 8pm, here I don't mind fish and chips with spring rolls at 1am or a prawn mayo sandwich at 5am.
  • I somehow caught the British "sorry" for everything. I became way too polite in these terms.
  • We got a Christmas tree on the 1st December. I honestly really like how everyone's so obssessed with Christmas. Only in December though, maybe the last week of November... 
  • The fact that I've become a neat/control maniac. I swear I've never been like this ever before.
  • An umbrella is useless, hood FTW.
So this is a tiny list of things I've noticed about me, in conclusion I've realized on the plane home how happy I actually am right now. I've got a family in the Czech Republic and now even in Scotland, because Andrew's family accepted me in a really family-like way and I have friends from around the continent with me. Also I've experienced the Christmas atmosphere all month long, at college I've passed all my essays and assessments and a received a sort of a motivation boost from my lecture for Writing for the media. I've got a job, not that I'm somewhat really loaded with money now, but it's not really my top priority now. What else could I now with for? World peace maybe. 

xx

1 comment:

  1. Well said, Gaby! You got a friend in me that can totally understand you word by word... I'll see you really soon, in the meantime? Merry Christmas and Happy New Year from India -love Vitti

    ReplyDelete