Wednesday 15 July 2015

#1 Organizační informace - výběr oboru, přihlášky,...

Jak už jsem psala v předchozím příspěvku, v srpnu začínám studovat vysokou školu ve Skotsku. A jelikož vím, že spousta mých vrstevníků a i těch mladších se o tohle téma zajímá, tak vám tady něco málo rozkouskuju.


Začnu asi tím, jak mě to napadlo nebo jak jsem se o takovéto možnosti dozvěděla.
Ještě vloni, předloni jsem původně chtěla na vysokou školu do Dánska, ale tam mě nějak nelákal ten jazyk, ale na druhou stranu bylo školné zdarma, ale každopádně jsem od toho tak nějak upustila. Pak dlouho nic, až najednou mi spolužačka řekla o tom, že skotská vláda platí studentům z EU školné na jejich univerzitách. Tím to asi začalo a pak už jsem si jen sháněla více informací z dalšího blogu a předložila jsem ten návrh rodičům, jim se to líbilo víc než to Dánsko, už jen z důvodu, že tam bych se v rámci možností i domluvila. 






Dalším krokem bylo vybrání si oboru a univerzity. Trvalo mi to docela dlouho projet všechny vysoký školy ve Skotsku, ale nakonec jsem to zúžila na dva obory na stejný škole (University of Stirling) - Digital Media a Human Resources Management. 
V rozhodování mi i pomohl fakt, že jako jedna z mála škol, mají požadavky na známky z "final exam" BBB, což když najedete na International sekci na stránkách školy nebo když jim napíšete email, tak pro nás je ekvivalent výsledný průměr 2,0 z maturitního vysvědčení. Ostatní školy měly třeba samý jedničky a co si budeme nalhávat, já jako trojkařka celou střední bych se musela hooooodně snažit a na to jsem byla moc líná. 

Požadavky pro přijetí byly teda ta výsledná známka z maturity, určitá úroveň angličtiny (já si vloni dělala certifikát Cambridge English na úroveň CAE, výsledný Grade C, což jim tady stačilo), personal statement (něco jako životopis/motivační dopis proč to chcete studovat, proč jste vhodným kandidátem a co jste v rámci tohohle oboru dělali nadstandartně - příspěvky do školního časopisu, pomoc chudým,...). Já u toho oboru Digital Media měla ještě pohovor přes Skype (nebo osobně, ale fakt se mi nechtělo na den letět tam a pak nazpátek), zase jaká je moje motivace, mluvila jsem o svých brigádách a jaká bych byla studentka, kdyby mě vzali. Paní byla šíleně milá a bylo jí i dobře rozumět, přestože byla Skotka, takže jsem z toho měla hodně dobrej pocit.

Dalším krokem je tedy samotná přihláška, na britský vysoký školy se přihlašuje pomocí webové aplikace UCAS.com, která teda nabízí i ten seznam oborů a škol. Poté co si teda nějakej ten obor najdete, tak si uděláte účet a přejdete na tu přihlášku. (kdyžtak já už si to moc nepamatuju přesně, takže tady sepíšu jen hrubej souhrn toho, co to obsahuje) Vyplníte všechny údaje o sobě, o svých školách, předpokládané známky u maturity (já to tam teda nemohla najít, ale poslala jsem jim to do školy emailem, aby mi to doplnili), o tom jakej obor chcete, napíšete si ten personal statement (kterej jsem psala asi tejden) a ve finále budete potřebovat se spojit s někým z vašeho okolí, ideálně třídní učitel nebo angličtinář, kterej vám přes informace, který mu příjdou mailem od tý aplikace, napíše referenci o tom, jaký jste student, vychválí vás až do nebe apod. Já jsem teda kontaktovala svoji třídní/angličtinářku ze základky, protože si myslím, že ona mě hodně zná a co jsem se pak ptala co mi napsala, tak vím, že jsem vybrala dobře.
Poté co vám příjde potvrzení na email, že vám to napsali, tak můžete akorát zaplatit přihlášku (12 liber za přihlášku na jeden obor, 23 liber za přihlášku na více oborů) a dál už jen čekáte.

Po čase by se vám od někud měli ozvat, u mě to byl právě email o tom Skype pohovoru, to bylo někdy v únoru a domlouvaly jsme se na březen s tím, že mi řekla, že by se mi měli ozvat i z toho druhýho oboru, že ty přihlášky probírají v březnu. Asi za týden se mi ozvali z obou, odmítli mě na tom HR Management (upřímně, nedivim se) a podmínečně mě přijali na ty Digital Media a krátce potom mi přišla poštou brožurka a dopis o přijetí. 

ucas.com


Důležitou součástí bylo taky si zažádat o to stipendium u skotský vlády, konkrétně na stránkách SAAS.gov.uk. Tam se opět zaregistrujete, zadáte údaje o sobě, o jaký stýpko chcete žádat, co jste dělali za poslední čtyři roky (škola, práce,..), naskenujete svůj pas a vůbec hodně osobní to je, ale je to všechno z důvodu, aby oni věděli, že jste ten správnej člověk na to stipendium. Každopádně po tom všem dostanete potvrzení, že vám to vyplatí (asi 1300 liber to je, plus mínus stovka, což pokryje tedy to školné). Tedy né vám, ale škole. To zažádání není nějak moc vázaný na to jak moc jste přijatí na školu, jakmile vám příjde rozhodnutí minimálně o podmínečném přijetí můžete žádat, ale se to doporučuje vyřídit do konce června, aby to ještě dorazilo do tý školy včas, před začátkem školního roku.


Poté už mi šlo jen o to, udělat nějak maturitu, byla jsem ve stádiu, kdy mi bylo jedno jak, prostě jsem to chtěla mít za sebou i z důvodu, že jsem měla v záloze i český školy (Personální management na MÚVS ČVUT - tam jsem se mimochodem dostala - a angličtinu na FF UK - tam ne). Ke svýmu překvapení, když jsem si počítala průměr ze známek, když jsme se spolužačkama jely autem na víno po maturitě, tak jsem si vypočítala přesně 2,0. V tu chvíli jsem najednou nevěděla, jestli tam fakt chci jet, že na to nejsem připravená, nejsem připravená v devatenácti letech se odstěhovat z domova a letět do zahraničí, že potřebuju ještě aspoň jeden rok. 
Každopádně tohle depkaření mě stejně neodradilo od toho si udělat soudní překlad vysvědčení, naskenovat vše co bylo potřeba (certifikát a vysvědčení v češtině i v angličtině) a poslat to. Hned druhej den mi odepsali, že ty dokumenty přijali a že poslali svoje rozhodnutí na UCAS. Za chvilku mi vyskočil email od UCAS, že došlo k nějakým změnám v mé přihlášce a vidím, že mě přijali nepodmínečně (unconditional offer).

Chtěla jsem hned zažádat o ubytování, což se dělá přes školní aplikaci, ale tam mě to furt nepustilo, takže jsem opět psala email, kde mi odepsali, že ještě nezpracovali moje přijetí a tudíž to bude chvíli trvat ještě. Konkrétně šlo o to, že mi nefungovalo moje osobní číslo, neměli ho ještě zaevidovaný. Čekala jsem asi dalších deset dní, psala jsem na fb stránky prváků o radu a psala jsem jim zase email, kdy už mi teda poslali všechno potřebný (konečně), asi na mě zapomněli nevím.


Tímhle bych asi tuhle slohovku ukončila, protože nic zajímavýho už moc dále nedělo, jen jsem žádala o místo na koleji (to bylo minulej tejden teda, protože jsem se ještě stále rozhodovala, jinak to přijetí jsem dostala asi kolem 10.června) a koupila si letenku na sobotu 22.8., kdy mi moje smlouva na ubytování začíná.
Jak vidíte, tak je to docela běh na dlouhou trať, naštěstí když v půlce toho procesu zjistíte, že nikam nechcete, nic se neděje. Dokud nemáte podepsanou (odkliknutou tlačítkem "souhlasím") smlouvu o ubytování, která je závazná, tak vám nikdo hlavu neutrhne. A vůbec je ten přístup těch profesorů a všech příjemnější než tady, kdy mě profesorka seřve u zápisu na přijímačky, že se neumim správně podepsat. 
Každopádně vás to bude stát několik bezesných nocí, fantazií a spousty napsaných emailů (ne, vážně, nikdy jsem tak moc nepoužívala svoji emailovou adresu. Pro jistotu jsem si radši založila už na začátku tohohle kolotoče nějakou "dospěláckou" adresu, aby to nevypadalo, že si píšou s dvanáctiletou holkou). Doufám, že to bude stát za to.

S trochou naděje jste tohle dočetli až do konce a třeba jsem vám i pomohla, kdyžtak se mi určitě ozvěte, hlavy nekoušu :)

xx

No comments:

Post a Comment